Remarul "16 Februarie"

 

AMPLASAMENT

S.C. REMARUL 16 februarie S.R.L. se află în apropierea Gării din Cluj Napoca. Incinta se extinde la vest faţă de podul care trece peste calea ferată (de pe strada Locomotivei).

DATARE ŞI DESTINAŢII

Primul atelier de reparare locomotive şi vagoane a fost construit în 1870, şi mutat la locul unde se găseşte şi azi în anul 1874.

Cea mai reprezentativă hală, cazangeria a fost construită în anul 1936 şi refăcută în anul 1945, având o suprafaţă de 4800 mp. Hala cazangerie s-a utilizat pentru confecţii şi reparaţii de cazane, rezervoare, cisterne (până 80 mc), rame şi cabine de locomotive, amenajări de vagoane.

Alte hale importante sunt Hala LHD 700 CP şi Hala LDH 1250 CP – construirea acestor hale a început în 1927 pentru efectuarea reparaţiilor de locomotive, cuprinzând montajul general de subansambluri şi echipamente şi standurile de probe de casă (pe loc) a acestora.

SCURT ISTORIC

În 1870 apare primul atelier, o clădire modestă din lemn (structură de lemn, cu pereţi de scânduri, şi cu o învelitoare de şindrilă). Acest atelier zonal, de reparat locomotive şi vagoane, încetul cu încetul nu mai putea să facă faţă cerinţelor, astfel se decide extinderea atelierului. Primindu-şi conturul definitiv în luna mai a anului 1874, noile ateliere, magazii, birouri şi alte anexe se extindeau pe o suprafaţă de 35986 mp. Dintre construcţii se impuneau cele trei ateliere principale: atelierul de reparat locomotive, având o suprafaţă de 1653 mp, atelierul de reparat vagoane care se întindea pe o suprafaţă de 3220 mp şi atelierul mecanic unde erau aşezate majoritatea utilajelor, având o suprafaţă de 2190 mp.

Destinat iniţial reparării vagoanelor de cale ferată, dezvoltându-se mereu, atât ca suprafaţă, cât şi ca dotare tehnică, s-a transformat de-a lungul anilor, numindu-se „Atelierele CFR”- din 1918 până în 1928, iar între 1929-1940 „Inspecţia Atelierelor Principale CFR”. Aici au ajuns să se repare toate tipurile de locomotive cu abur, precum şi vagoanele de călătorii şi de marfă.

Din 1974 în activităţile uzinei îşi ocupă locul şi exportul, constând în reparaţii locomotive diesel hidraulice pentru străinătate. Din anul 1977, reparaţiile locomotivelor diesel nu mai fac parte din preocupările uzinei, ca în anul 1982 să se deschidă noi oportunităţi în repararea locomotivelor cu abur pentru clienţi externi din Germania, Austria sau Polonia.

După 1989 unitatea a făcut parte din Societatea Naţională a Căilor Ferate, până în anul 1992, când s-a desprins şi s-a transformat în societate pe acţiuni, păstrându-şi profilul de reparator de material rulant pentru Calea Ferată şi pentru alte societăţi, iar în anul 2000 unitatea a fost privatizată.

SITUAŢIA ACTUALĂ ŞI PLANURI PENTRU VIITOR

Societatea REMARUL, deşi este o societate profitabilă, în prezent nu mai produce piese pentru repararea materialului rulant (departamentul de producţie mutându-se la Aiud), astfel există hale neutilizate, printre care hala cazangeriei (ceea mai valoroasă din punct de vedere arhitectural). Aceasta a fost golită de utilajele şi aparatura existentă şi închiriată unei firme româno-olandeze, care a părăsit-o anul trecut.

Tendinţa societăţii REMARUL 16 Februarie pare de a fi retragerea spre limita de vest a incintei, iar halele de la intrare devin vulnerabile în faţa investitorilor „vânzări de teren pentru afaceri imobiliare”.

Nr. crt.: 
4
Cod LMI 2004: 
(protejat in PUG)
Localitate: 
municipiul Cluj-Napoca
Adresa: 

Locomotivei

Datare: 
1870